Bel: 06-414 611 93

Blog

Lees hier mijn blog over voeding, emoties, werken aan jezelf en gezondheid.


Veel gemaakte fouten bij afvallen

Voorkom deze 3 veel gemaakte fouten als je een gezond gewicht wilt bereiken én behouden.

1. Te weinig eten, het zogenoemde crashdieet. Buiten het feit dat je hiermee te weinig belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt, heb je vaak een continue hongergevoel. Daar kun je niet alleen flink chagrijnig van worden, maar de kans op plotseling toegeven aan het hongergevoel en vervolgens overeten is groot. In de praktijk blijkt dat een crashdieet meestal maar voor een korte periode werkt, daarna vliegen de kilo's er in no time aan.

2. Bepaalde producten streng verbieden. Als ik tegen een chocoladeliefhebber zeg "je mag nooit meer chocolade", zorgt dat vaak alleen maar voor een groter verlangen. Dit verlangen blijft groeien totdat je "barst" en die reep chocolade naar binnen werkt zonder het te proeven. Zo zonde! Door producten niet te verbieden en te oefenen met verleidingen kun je leren genieten van chocolade (of chips, etc) en het bij een redelijke portie houden.

3. Sporten tot je er bij neer valt. Sporten is belangrijjk voor je lijf, zeker als je gewicht wilt verliezen. Maar ook voor sporten geldt: overdaad schaadt. Je lijf heeft ook zijn rust nodig om weer te herstellen en vooral als je niet gewend bent om te sporten is het belangrijk dat je rustig gaat opbouwen om blessures te voorkomen. Weet dat je met sporten een mooi effect kunt behalen, maar dat dit effect snel weg gaat als je weer stopt met sporten. Keihard met bloed, zweet en tranen meedoen aan een of andere challenge om vervolgens weer je oude routine op te pakken heeft dus geen enkele zin. Stel een programma op dat bij je past en dat je gedurende lange periode kunt doen.

Een laatste punt dat belangrijk is als je af wilt vallen: weet waarom je eet. Heb jij de test al gedaan? Vraag hem hier aan.